Zondag 17 mei begon zoals alleen een Nederlandse lentedag dat kan: met motorrijders die letterlijk binnendruppelden bij het startpunt. Gelukkig bleef het alleen bij een natte start, want precies op tijd voor vertrek werd het droog… en dat bleef het ook de rest van de ride.
Stiekem nog mooier: voor het eerst sinds de covid-jaren bereikten we weer onze maximale groep van 70 rijders! Met veel nieuwe gezichten, vertrouwde bekenden én meer vrouwelijke deelnemers dan ooit tevoren.
Verzamelen bij Veldman Stokerij
Het parkeerterrein bij Veldman Stokerij werd dus al snel een mooie stijlvolle bedoeling, met prachtige motoren en dito rijders.
Sinds 2022 is Veldman Stokerij trotse hoofdsponsor van DGR Venlo en ook deze editie werden de deelnemers met open armen ontvangen. De koffie en vlaai stonden klaar en werden goed gesmaakt!
Goodie bag
Bij het aanmelden kreeg iedere rijder een goedgevulde goodie bag mee. Daarin onder andere een unieke DGR Venlo stropdas-sleutelhanger, gemaakt en gesponsord door WeLoveTies. Een bijzonder detail: het ontwerp is gebaseerd op de originele DGR Venlo mediawall uit 2015, de allereerste editie van DGR Venlo. Nogmaals dank aan WeLoveTies; dé plek om stijlvolle kledingaccessoires te shoppen!
Briefing
Tijdens de briefing werd stilgestaan bij 15 jaar The Distinguished Gentleman’s Ride, werden sponsors en vrijwilligers bedankt én werd gevraagd om bij de tussenstop binnen geen foto’s of video’s te maken. Ynze stond daarbij gelukkig niet alleen voor de groep, want sidekick Moon verscheen in perfect matchende outfit aan zijn zijde.
Bijzondere tankdop
Bij de inschrijving melde Hans zich bij de organisatie met een klein probleempje, hij was de tankdop onderweg verloren!
Daar had Veldman Stokerij een oplossing voor en zo kon Hans gewoon meerijden. Wat past op een whiskyvat, past dus ook prima op de tank.
Start
Met nog wat druppels op de vizieren en schermen neemt Ynze de groep mee voor de 12e editie DGRVENLO.
Etappe 1, lunch en groepsfoto
Vanuit Belfeld en Tegelen reed de stoet richting Venlo, waar bij de nieuwe tunnel van de Vierpaardjes onze fotografen al klaarstonden voor de eerste actiefoto’s. Via het Zwarte Water – waar huisfotograaf Jesse opnieuw prachtige platen schoot – trok de groep verder door het Noord-Limburgse landschap richting Lomm.
Classic Skills
In Lomm wachtte misschien wel één van de meest indrukwekkende tussenstops die we ooit hebben gehad: Classic Skills.
Een bedrijf waar auto’s niet simpelweg gerestaureerd worden maar volledig opnieuw tot leven komen. Het team nam uitgebreid de tijd om hun vakmanschap te tonen en toe te lichten aan onze rijders. Ondertussen verzorgden Puk en Barbara een overheerlijke lunch en stonden Maik en Marleen van Slijterij Tegula klaar met drankjes. Tussen klassieke motoren, bijzondere auto’s en goed gezelschap vloog de tijd voorbij.
Groepsfoto
Na de groepsfoto moest Ynze ineens gaan improviseren om het tijdschema weer netjes recht te trekken. We lagen namelijk behoorlijk voor op schema. Er volgde dus spontaan nóg een speech, inclusief de mededeling dat er een extra stop zou komen bij het Kepelke van Genuuj. Niet alleen om wat tijd goed te maken, maar vooral om alvast een goed woordje te doen voor zon en hogere temperaturen tijdens de editie van volgend jaar.
Voor vertrek bij Classic Skills werden ook weer de inmiddels beroemde statie-foto’s gemaakt voor de mediawall. Dé foto’s die later overal terugkomen als profielfoto’s op social media en WhatsApp. En ja… dit jaar hebben we er eindelijk weer aan gedacht om de rechterkant van de motoren op de foto te zetten.
Etappe 2 richting finish
Via Arcen en langs de Maas trok de groep verder richting Velden, waar opnieuw actiefoto’s onderweg werden gemaakt. Bij het Kepelke van Genuuj volgde een extra groepsmoment én een kleine adempauze.
Ondanks de extra stop bleef het tempo verrassend strak. Zowel heen als terug slaagde Ynze erin om een groep van ruim zestig motoren netjes bijeen te houden. Vooral de terugkeer richting het centrum van Venlo bleek spannend. Voor het eerst sinds covid reed DGR Venlo namelijk weer écht het centrum binnen.
Omdat motoren langs de poller mogen, maar zijspannen niet, was hiervoor speciaal een tijdsafspraak gemaakt met de gemeente. Alleen… we waren sneller dan gepland.
Dus werd vrijwilliger en hekkensluiter Marc spontaan naar voren gehaald om de eer te krijgen de stoet richting finish te leiden. Terwijl de groep alvast het centrum inreed, wachtten Ynze en de zijspannen nog heel even gespannen af. Maar precies op tijd ging de poller omlaag en konden ook zij onder applaus doorrijden naar de finish. En wat voor één.
Aankomst in centrum Venlo
De finishlocatie bij Ald Weishoès is voor Ynze persoonlijk extra bijzonder. Eind jaren tachtig en een groot deel van de jaren negentig bracht hij hier door als vrijwilliger. Destijds een plek voor verenigingen en jeugdactiviteiten — en precies de plek waar het vrijwilligersvirus definitief toesloeg. Dat warme gevoel kwam zondag volledig terug.
Terwijl rijders, familie en vrienden napraten over de dag volgde nog één laatste speech. Vrijwilligers werden uitgebreid bedankt: Roel als co-host, Marcel, Stephan, Marc en Mathijs als assistent-coördinatoren, Dianne als gastvrouw, Jesse, Erick en Stijn als fotografen, Barbara en Puk voor de catering en natuurlijk Moon als sidekick en wingwoman.
Prijzen
Ook dit jaar vielen er weer enkele rijders in de prijzen.
De Best Dressed Rider Award ging naar Marco en Evelien Janssens. Van top tot teen stijlvol gekleed kon dat niet missen. Proficiat met de prachtige prijs die MKC Moto beschikbaar werd gesteld!
Het drankenpakket voor hoogste sponsoropbrengst werd gewonnen door Elbert Basten. Bedankt voor je tomeloze inzet Elbert, ieder jaar weer!
Riders Party DGR Venlo 2026
Na de formaliteiten werd het de hoogste tijd voor muziek, eten en gezelligheid. Oftewel: Riders Party DGR Venlo 2026!
Het begon met Ald Weishoès die heerlijke burgermenu’s serveerde. Die werden goed gesmaakt. Zeker met een dröpke van Veldman Stokerij!
Ondertussen nam de steengoede coverband Birdhouse het over. De Riders Party was officieel begonnen, de voetjes gingen van de vloer!

Dankwoord
Tot slot nog een dankwoord voor de rijders, vrijwilligers, donateurs, fotografen en sponsoren. Geweldig dat jullie van de partij waren en hebben geholpen om weer een prachtig bedrag op te halen voor het goede doel: De gezondheid van mannen.
Met speciale dank aan:
- Veldman Stokerij
- WeLoveTies
- Classic Skills
- Stadsherberg Ald Weishoès
- Slijterij Tegula
- Van Tilburg
- Marcand
- Alle vrijwilligers, fotografen en deelnemers
Tot de volgende editie, zondag 16 mei 2027!


